Wanneer en hoe kan ik een werkloosheidsuitkering aanvragen?
Word je ontslagen of loopt je arbeidscontract af? Dan heb je recht op een werkloosheidsuitkering als je voldoende dagen hebt gewerkt in loondienst.
Welke stappen moet je zetten als je werkloos bent?
1 Schrijf je in als werkzoekende
Schrijf je in als werkzoekende bij de dienst voor arbeidsbemiddeling (VDAB of ACTIRIS). Doe dit binnen de acht dagen vanaf je werkloos bent.
- Jouw dienst voor arbeidsbemiddeling geeft je een bewijs van je inschrijving als werkzoekende. Geef dit bewijs aan je vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW) als je niet aangesloten bent bij een vakbond.
2 Vraag je uitkering aan
Vraag meteen een uitkering aan. Wacht niet tot je alle documenten hebt. Maak een afspraak met je vakbond of de hulpkas.
Neem de volgende documenten mee:
- je identiteitskaart of je verblijfsvergunning of je arbeidsvergunning
- je bankrekeningnummer
- je bewijs van inschrijving als werkzoekende
- je formulier C4 of werkloosheidsbewijs als je je ontslag kreeg
- of je formulier C6 als je eerder een ziekte-uitkering ontving (verklaring van lichamelijke geschiktheid)
- of je formulier C109 (persoonlijke werkloosheidsverklaring)
- je formulier C1: aangifte van je persoonlijke en familiale toestand
De RVA (Rijksdienst Voor Arbeid) beslist of je al dan niet recht hebt op deze uitkering. Je vakbond of de hulpkas brengt de aanvraag voor jou in orde. Je hoeft dus zelf geen contact op te nemen met de RVA.
3 Zoek actief naar werk
Wanneer je een werkloosheidsuitkering krijgt, moet je op zoek naar werk. De arbeidsbemiddelingsdienst (VDAB of Actiris) kan je controleren of je wel op zoek bent naar werk.
4 Vul je controlekaart in
Vul je controlekaart online in.
Via deze controlekaart breng je de vakbond of hulpkas op de hoogte van het aantal arbeidsdagen, ziektedagen, vakantiedagen en andere niet-vergoedbare dagen van de lopende maand.
Op basis van die gegevens berekent de vakbond of hulpkas het bedrag van je uitkering voor die maand.