Ik ontving ongevraagd een pakket of dienst. Moet ik dat betalen?
Sommige agressieve verkopers durven je wel eens een pakket sturen zonder dat je erom gevraagd hebt. Ze vragen je dan om het pakket te betalen of terug te sturen. Of je moet plots betalen voor een abonnement of een dienst zonder dat je akkoord bent gegaan.
Zo'n 'afgedwongen aankoop' is verboden. Wat moet je doen?
Terugsturen of betalen hoeft niet
Een ongevraagd pakket moet je niet terugsturen, ook niet als de verkoper erom vraagt. Je hoeft dit ook niet te betalen.
Je moet ook niets terugsturen of betalen als je een proefpakket hebt besteld en nadien volgens de regels hebt opgezegd.
Recht op bedenktijd
Je kan ook iets ondertekend hebben, of via de telefoon akkoord gegaan zijn onder druk van een opdringerige verkoper. Of je hebt je laten verleiden door een slimme marketingtruc, maar eigenlijk voel je je er niet goed bij.
Bij verkopen op afstand (dat is telefonisch, online of deur-aan-deur) heb je 14 dagen tijd om je te bedenken.
Als je iets koopt in een winkel, dan heb je enkel recht op bedenktijd als dit in de voorwaarden van de winkel staat.