Ik heb een klacht over een aankoop. Waar kan ik terecht?
Heb je een klacht over je aankoop? Ben je niet tevreden over een product of een dienst of voel je je misleid?
Probeer eerst je klacht rechtstreeks op te lossen met de verkoper of onderneming. Indien jullie samen niet tot een oplossing komen, kan je als consument aankloppen bij de Consumentenombudsdienst.
Klacht na een aankoop: Consumentenombudsdienst
Vind je niet meteen een oplossing samen met de leverancier? Bemiddelen is goedkoper en aangenamer dan naar de rechtbank stappen. Schakel eerst de Consumentenombudsdienst in om een minnelijke schikking te treffen met de verkoper. De hulp van de Consumentenombudsdienst is gratis. Maar houd wel rekening met een aantal voorwaarden. Zo mag de klacht niet anoniem of kwetsend zijn, moet de tegenpartij bekend zijn en mag je je klacht nog niet bij de rechtbank ingediend hebben.
Consumentenombudsdienst: minnelijke schikking of juridisch advies
De bemiddeling van de Consumentenombudsdienst kan leiden tot:
- een minnelijke schikking: een overeenkomst met een akkoord op papier
- een aanbeveling: een juridische analyse en mogelijke oplossing (niet bindend)
- een stopzetting van de procedure door de consument
Wil je advies vragen of een dossier indienen?
Check dan de website van de Consumentenombudsdienst voor meer informatie.