Wat als ik mijn energiefactuur niet kan betalen?
Bij je eerste factuur krijg je 15 dagen de tijd om te betalen. Betaal je de factuur niet op tijd, dan ontvang je een herinnering. Ook dan heb je 15 dagen de tijd om te betalen.
De eerste drie betalingsherinneringen zijn gratis. Als je binnen hetzelfde jaar al drie betalingsherinneringen hebt ontvangen, kan je leverancier kosten aanrekenen vanaf de vierde herinnering. Dit kan maximum €7,5 zijn per herinnering.
Oplossing
Neem contact op met jouw energieleverancier om tot een oplossing te komen. Je kan vragen om uitstel tot betaling of om in stukjes te betalen (= een afbetalingsplan).
Contacteer het OCMW in je buurt. Sommige OCMW's hebben een cel Energie. Misschien kunnen zij jou helpen.
Heb je vragen rond je factuur of rond de dienstverlening van de energieleverancier? Aarzel niet om de Ombudsman voor Energie te contacteren. Deze dienst werkt voor heel België.
Ingebrekestelling
Reageer je niet op je herinnering dan ontvang je een ingebrekestelling. Afhankelijk van je contract ontvang je deze brieven per post of online.
Let op, samen met de ingebrekestelling komt ook al de factuur van volgende maand.
Energiecontract wordt opgezegd
Betaal je de ingebrekestelling niet op tijd of kom je het afbetalingsplan niet na? Dan kan jouw energieleverancier je contract opzeggen.
Je ontvangt hiervoor een opzegbrief met vermelding van je opzegtermijn van 45 dagen.
Wat na de opzegperiode?
Na de opzegperiode ontvang je van de energieleverancier een slotfactuur of eindfactuur. Die moet je samen met je openstaande schuld zo snel mogelijk betalen. Indien je dat niet doet kan de leverancier dit doorsturen naar een incassobureau of andere invorderaar.
Je contract werd stopgezet. In dit geval zijn er 2 mogelijkheden:
Mogelijkheid 1: Je vindt een nieuwe leverancier.
Binnen de 38 dagen na je opzegbrief start je een nieuw energiecontract bij een andere energieleverancier. Zoek uit welke leverancier het beste voor je is via vtest.vreg.be of Brusim als je in Brussel woont. Vraag hiervoor hulp aan het CAW of OCMW in je buurt.
Mogelijkheid 2: Netbeheerder Fluvius zal elektriciteit leveren.
Reageer je niet, dan ontvang je geen elektriciteit of gas meer van jouw leverancier. Netbeheerder Fluvius of Sibelga (voor Brussel) wordt vanaf dat moment jouw leverancier van gas of elektriciteit.
Opgelet! Je betaalt dan vaak een hoger tarief (= ontradingstarief).
Budgetmeter (prepaid) en noodkrediet
Als er nog onbetaalde rekeningen zijn, kan het zijn dat er een budgetmeter wordt geïnstalleerd in jouw huis. Als je al een digitale meter hebt, dan wordt er een prepaidsysteem gestart. Lees hier meer over Budgetmeter (of prepaid).
Ook heb je recht op een noodkrediet. Een bedrag dat je mag gebruiken als je je prepaid niet op tijd kon opladen.
Let op: zowel de budgetmeter (prepaid) als het noodkrediet zijn anders voor gas en voor elektriciteit!