Kan ik sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas krijgen?
Het sociaal tarief ondersteunt personen of gezinnen om hun energiefactuur te betalen. Als je recht hebt op het sociaal tarief, moet je minder betalen voor elektriciteit of aardgas. Dit tarief is bij alle leveranciers hetzelfde.
Heb jij recht op het sociaal tarief voor energie?
Om het sociaal tarief te krijgen, moet jij of iemand die bij jou gedomicilieerd is een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen. Een overzicht van alle voorwaarden vind je op de website van de FOD Economie.
Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
Als je voldoet aan de voorwaarden, heb je automatisch recht op het sociaal tarief. Je moet zelf dus geen attest geven aan je leverancier.
Om de drie maanden worden de namen van de mensen die recht hebben op het sociaal tarief doorgegeven aan de energieleveranciers.
Wat als je het sociaal tarief niet automatisch hebt gekregen?
Voldoe je aan alle voorwaarden en heb je (toch) nog geen sociaal tarief? Ga dan naar de zoekmodule op deze website en beantwoord een aantal eenvoudige vragen over de tegemoetkomingen die je al ontvangt, zoals OCMW of de Zorgkas. Zo ben je zeker of je recht hebt op het sociaal tarief.
In sommige gevallen zijn er problemen met de automatische procedure. Ga in dat geval langs bij het OCMW of CAW in je buurt of contacteer je mutualiteit.
Wat gebeurt er als je geen recht meer hebt op het sociaal tarief?
Als je niet meer voldoet aan de voorwaarden, verlies je het recht op sociaal tarief. Je leverancier moet je dan het goedkoopste tarief aanbieden. Deze prijs kan je vergelijken met tarieven van andere leveranciers. Dit kan via www.vreg.be.
Vind je een goedkoper tarief? Verander dan van energieleverancier.
Houd volgende zaken bij de hand:
- de naam van de persoon die het sociaal tarief wil aanvragen,
- rijksregisternummer,
- adres waar de energie wordt geleverd,
- het klantnummer bij de energieleverancier.