Kan ik sociaal tarief aanvragen voor water?
Je kan zeker een sociaal tarief voor water aanvragen als je aan de juiste voorwaarden voldoet. Hier lees je hoe je kunt nagaan of je in aanmerking komt en hoe je deze aanvraag het beste kan indienen.
Voorwaarden voor een sociaal watertarief
Niet iedereen komt in aanmerking voor een sociaal tarief. De criteria om in aanmerking te komen, kunnen variëren afhankelijk van waar je woont en je persoonlijke situatie.
Je komt in aanmerking voor het sociaal tarief als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Jij of een van je gezinsleden heeft op 1 januari van het kalenderjaar recht op een van de volgende tegemoetkomingen:
-
- Gepensioneerden met een gewaarborgd inkomen voor bejaarden of inkomensgarantie voor ouderen.
- Personen met een leefloon of levensminimum van het OCMW.
- Personen met een handicap die een inkomensvervangende of integratietegemoetkoming ontvangen.
- Ouderen met een zorgnood die recht hebben op een zorgbudget.
- Het gaat om het waterverbruik op de wettelijke woonplaats van de rechthebbende, niet om een tweede verblijf.
Je hebt voor dat jaar recht op het sociaal tarief als je op 1 januari van een kalenderjaar recht hebt op een van deze tegemoetkomingen. Als je pas later in het jaar recht krijgt, heb je geen aanspraak op het sociaal tarief voor dat jaar.
Stappen om aan te vragen
Volg deze stappen om een sociaal tarief voor water aan te vragen:
- Informeer je: bezoek de website van je waterleverancier of gemeente, voor specifieke voorwaarden.
- Verzamel je documenten: zorg dat je de juiste documenten hebt, zoals loonstrookjes, uitkeringsbewijzen of bewijs van handicap. Alles moet compleet en actueel zijn.
- Vul het aanvraagformulier in: contacteer je waterleverancier of gemeente (of download het formulier van de website) en vul alles nauwkeurig in.
- Dien je aanvraag in: stuur het ingevulde formulier en de vereiste documenten naar het aangegeven adres of dien het online in. Belangrijk is dat je aanvraag uiterlijk op 31 december doorgestuurd wordt.
- Volg je aanvraag: nadat je de aanvraag hebt ingediend, krijg je meestal een bevestiging. Houd de status van je aanvraag in de gaten.
Hoe krijg je dat sociale tarief?
Er zijn twee manieren om een sociaal tarief voor water te ontvangen:
- Automatisch: in de meeste gevallen wordt de korting automatisch verrekend.
- Via een compensatie: als een automatische verrekening niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de waterfactuur op een andere naam staat of deel uitmaakt van een gemeenschappelijke factuur, krijg je een compensatie.
- Je ontvangt dan in de zomermaanden een brief met de vraag om gegevens zoals je rijksregisternummer, rekeningnummer en een veiligheidscode door te geven. Deze compensatie is een vast bedrag dat afhankelijk is van het aantal gezinsleden.
Wat te doen bij afwijzing?
Als je aanvraag wordt afgewezen, verlies dan niet de moed. Controleer waarom je aanvraag is afgewezen. Soms kan het liggen aan ontbrekende of incorrecte informatie. Dien de aanvraag opnieuw in nadat je de nodige correcties hebt aangebracht.
Moet ik elk jaar opnieuw een aanvraag indienen?
Ja, vaak moet je jaarlijks je aanvraag vernieuwen om te controleren of je nog steeds in aanmerking komt.
Voor meer informatie en om je aanvraag direct te starten, bezoek de website van je lokale waterleverancier.