Budgetbeheer
Weet je niet waar je geld aan uitgeeft? Weet je niet welke factuur je eerst moet betalen? Wil je dat iemand je geldzaken even overneemt tot je het weer zelf kan?
Dan is budgetbeheer iets voor jou.
Wat?
Je hulpverlener doet je betalingen tijdelijk in jouw plaats. Jij krijgt zo rust in je hoofd.
Stap voor stap doe je weer zelf je betalingen.
Hoe verloopt budgetbeheer?
Je maakt een budgetplan met je hulpverlener. In dit plan staan je inkomsten, kosten en uitgaven.
Je bekijkt samen met je hulpverlener:
- Op welke kosten kan je besparen?
- Heb je recht op sociale voordelen of premies?
- Hoe kan je grote kosten betalen?
Je ondertekent een instemmingsformulier budgetbeheer. Hierin
staan je rechten en plichten.
Je geeft volmacht aan je hulpverlener. Die opent verschillende rekeningen:
1 Budgetbeheer-rekening
Al je inkomsten komen nu op deze rekening. Je hulpverlener betaalt hiermee je vaste kosten en je schulden. Jij kan die rekening ook zien.
2 Afname-rekening
Je hulpverlener stort een deel van je inkomsten op deze rekening: dit is je leefgeld. Het bedrag hangt af van je budget.
Met dit leefgeld betaal jij je boodschappen, kledij,... Spreek goed af met je hulpverlener wat je precies zelf moet betalen.
Deze rekening kan niet onder nul.
3 Spaarrekening
Soms opent je hulpverlener ook een spaarrekening.
Hierop worden bedragen gestort om te sparen. Samen met de hulpverlener beslis je hoeveel er wordt gespaard en voor welke doeleinden.
Als je schulden hebt, probeert je hulpverlener een afbetalingsplan
te krijgen bij je schuldeiser(s). Dan combineer je schuldbemiddeling
met budgetbegeleiding en soms budgetbeheer.
Je kiest zelf voor budgetbegeleiding en kan stoppen wanneer je wil.
Bespreek dit met je hulpverlener.
Bij wie of waar kan je terecht?
- het OCMW of Sociaal Huis in je gemeente
- het CAW in je buurt
Is dit gratis of moet je betalen?
Budgetbeheer is gratis. Je betaalt wel een administratieve kost voor de rekeningen.